Forskjell mellom versjoner av «Velkommen til NIF sin IT-tjenestekatalog»

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk
(Kommunikasjon og samhandling)
 
(4 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 39: Linje 39:
 
=== [[Eksterne informasjonstjenester]] ===
 
=== [[Eksterne informasjonstjenester]] ===
  
*'''[[ForbundetOnline]]''' er en webplattform for særforbund og dets underliggende organ/prosjekt
 
  
 
*'''[[Integrasjonstjenester]]''' tilbyr integrasjon mot NIF-IT sin sentrale database
 
*'''[[Integrasjonstjenester]]''' tilbyr integrasjon mot NIF-IT sin sentrale database
  
*'''[[Www.idrett.no]]''' er Norges idrettsforbund sin nettside
+
*'''[[Www.idrettsforbundet.no]]''' er Norges idrettsforbund sin nettside
  
 
=== [[Kommunikasjon og samhandling]] ===
 
=== [[Kommunikasjon og samhandling]] ===
Linje 57: Linje 56:
 
*'''[[Adobe Reader]]''' er et program for å lese pdf.dokumenter
 
*'''[[Adobe Reader]]''' er et program for å lese pdf.dokumenter
  
*'''[[Idrettsmail]]''' gir nettbasert e-post for kunder av NIF-IT
+
*'''[[E-post 14.0|E-post]]''' gir tilgang til e-post for kunder av NIF-IT
  
*'''[[Idrettskontor]]''' er vår portal for våre terminalserverbrukere
+
*'''[[IdrettsKontor]]'''
  
 
*'''[[Idrettens Gjestenettverk]]''' er et trådløst gjestenettverk for gjester ved Idrettens hus
 
*'''[[Idrettens Gjestenettverk]]''' er et trådløst gjestenettverk for gjester ved Idrettens hus
 
*'''[[Idrettens intranett]]''' er et felles intranett for ansatte i idretten
 
  
 
*'''[[Idrettens nettverk]]''' - NIF-IT tilbyr tilknytning til Idrettens Nettverk
 
*'''[[Idrettens nettverk]]''' - NIF-IT tilbyr tilknytning til Idrettens Nettverk
Linje 78: Linje 75:
  
 
*'''[[Bestilling av utstyr]]''' - NIF IT leverer data utstyr til ansatte i NIF
 
*'''[[Bestilling av utstyr]]''' - NIF IT leverer data utstyr til ansatte i NIF
 +
 +
*'''[[Konsulenttjenester]]''' -NIF-IT tilbyr konsulenttjenester
  
 
=== [[Andre løsninger/systemer]] ===
 
=== [[Andre løsninger/systemer]] ===

Nåværende revisjon fra 17. feb. 2016 kl. 12:04

Katalogen gir en oversikt over og beskrivelse av samtlige tjenester som leveres av den sentrale IT-avdelingen og som er relevante for den vanlige IT-bruker i NIF. "IT-tjenester" brukes her som et samlebegrep for dataprogrammer, nettjenester, ulike typer IT-utstyr og støttetjenester. Hvis du er usikker på navnet på en tjeneste, så kan du forsøke å søke etter tjenesten, i feltet oppe til høyre, med det navnet du forbinder med tjenesten.

Hensikt med IT-tjenestekatalogen

Hensikten med IT-tjenestekatalogen er å skape en felles forståelse for hvilke tjenester NIF-IT leverer, samt ha et felles begrepsapparat i dialogen mellom IKT og forretning. Tjeneste-katalogen er delt inn i tjenestegrupper som er plassert inn i en overordnet forvaltnings-modellen, som vist på høyre side.

De brukerrettede tjenestene er de som brukerne i NIF har direkte tilgang til, avhengig av hvilken rolle de har i organisasjonen. På laget nedenunder ligger tjenestekomponentene, som er de standardiserte elementene som benyttes for å sette sammen brukertjenester. Produksjonsmidlene består av den tekniske infrastrukturen både hos NIF-IT og hos part-nere, med tilhørende leveranseprosesser.

IT-tjenestekatalogen er en kunderettet beskrivelse av de IT-tjenestene som NIF sin IT-avdeling leverer. Katalogen skal beskrive tjenestene og gi innsikt i hva tjenesten innehol-der, tjenestekvalitet og kontaktpunkt for å melde behov om bistand, eller ønske om å anskaffe og få etablert en ny tjeneste.

Forvaltningsmodellen

Kort oppsummert skal IT-tjenestekatalogen:

  • tydeliggjøre hvilke IT-tjenester som tilbys
  • tydeliggjøre ansvarsforhold
  • muliggjøre styring og samstemme forventinger
  • øke bevisstheten om hvem som er kunde (økt brukerfokus)
  • tydeliggjøre hvilke tjenester og tjenestekvaliteter som er avtalt
  • gjøre det mulig å forbedre og utvikle IT-tjenestene
  • muliggjøre fleksibilitet på tjenestenivå
  • melde behov om bistand
  • ansakffe og få etablert ny tjeneste


Brukertjenester

Fagapplikasjoner og prosesstøtte

  • Min idrett - medlemmenes egen side med personinformasjon, betaling og påmelding
  • KlubbAdmin er idrettens løsning for medlemsadministrasjon
  • NAIS er forgjengeren til SportsAdmin

Eksterne informasjonstjenester

Kommunikasjon og samhandling

  • E-post gir tilgang til e-post for kunder av NIF-IT

Støtteapplikasjoner og tjenester

  • Brukeridentitet - brukeridentifikasjon for å få tilgang til NIF sine tjenester
  • Telefoni - NIF-IT leverer telefonitjenester

Andre løsninger/systemer