Forskjell mellom versjoner av «Velkommen til NIF sin IT-tjenestekatalog»

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk
(Kommunikasjon og samhandling)
 
(17 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Katalogen gir en oversikt over og beskrivelse av samtlige tjenester som leveres av den sentrale IT-avdelingen og som er relevante for den vanlige IT-bruker i NIF.
+
Katalogen gir en oversikt over og beskrivelse av samtlige tjenester som leveres av den sentrale IT-avdelingen og som er relevante for den vanlige IT-bruker i NIF. "IT-tjenester" brukes her som et samlebegrep for dataprogrammer, nettjenester, ulike typer IT-utstyr og støttetjenester. Hvis du er usikker på navnet på en tjeneste, så kan du forsøke å søke etter tjenesten, i feltet oppe til høyre, med det navnet du forbinder med tjenesten.
+
 
"IT-tjenester" brukes her som et samlebegrep for dataprogrammer, nettjenester, ulike typer IT-utstyr og støttetjenester. Hvis du er usikker på navnet på en tjeneste, så kan du forsøke å søke etter tjenesten, i feltet oppe til høyre, med det navnet du forbinder med tjenesten.
+
=== Hensikt med IT-tjenestekatalogen ===
 +
Hensikten med IT-tjenestekatalogen er å skape en felles forståelse for hvilke tjenester NIF-IT leverer, samt ha et felles begrepsapparat i dialogen mellom IKT og forretning. Tjeneste-katalogen er delt inn i tjenestegrupper som er plassert inn i en overordnet forvaltnings-modellen, som vist på høyre side.
 +
 
 +
De brukerrettede tjenestene er de som brukerne i NIF har direkte tilgang til, avhengig av hvilken rolle de har i organisasjonen. På laget nedenunder ligger tjenestekomponentene, som er de standardiserte elementene som benyttes for å sette sammen brukertjenester. Produksjonsmidlene består av den tekniske infrastrukturen både hos NIF-IT og hos part-nere, med tilhørende leveranseprosesser.
 +
 
 +
IT-tjenestekatalogen er en kunderettet beskrivelse av de IT-tjenestene som NIF sin IT-avdeling leverer. Katalogen skal beskrive tjenestene og gi innsikt i hva tjenesten innehol-der, tjenestekvalitet og kontaktpunkt for å melde behov om bistand, eller ønske om å anskaffe og få etablert en ny tjeneste.
 +
 
 +
[[Fil:Forvaltningsmodellen.PNG|thumb|Forvaltningsmodellen]]
 +
 
 +
===Kort oppsummert skal IT-tjenestekatalogen:===
 +
* tydeliggjøre hvilke IT-tjenester som tilbys
 +
* tydeliggjøre ansvarsforhold
 +
* muliggjøre styring og samstemme forventinger
 +
* øke bevisstheten om hvem som er kunde (økt brukerfokus)
 +
* tydeliggjøre hvilke tjenester og tjenestekvaliteter som er avtalt
 +
* gjøre det mulig å forbedre og utvikle IT-tjenestene
 +
* muliggjøre fleksibilitet på tjenestenivå
 +
* melde behov om bistand
 +
* ansakffe og få etablert ny tjeneste
 +
 
 +
__NOTOC__
  
[[Hensikt med IT- tjenestekatalogen]]
+
== Brukertjenester ==
  
[[Fagapplikasjoner og prosesstøtte]] - sjekk nederste punkt
+
=== [[Fagapplikasjoner og prosesstøtte]] ===
  
[[Eksterne informasjonstjenester]]
+
*'''[[SportsAdmin]]''' er idrettens administrative system
 +
 +
*'''[[Min idrett]]''' - medlemmenes egen side med personinformasjon, betaling og påmelding
  
Kvalitetssjekk:
+
*'''[[KlubbAdmin]]''' er idrettens løsning for medlemsadministrasjon
[[sportsAdmin]]
 
  
[[minIdrett]]
+
*'''[[Online betaling]]''' er idrettens egen betalingsløsning
  
[[klubbAdmin]]
+
*'''[[NAIS]]''' er forgjengeren til SportsAdmin
  
[[onlineBetaling]]
+
=== [[Eksterne informasjonstjenester]] ===
  
[[NAIS]]
 
  
[[ForbundetOnline]]
+
*'''[[Integrasjonstjenester]]''' tilbyr integrasjon mot NIF-IT sin sentrale database
  
[[Integrasjonstjenester]]
+
*'''[[Www.idrettsforbundet.no]]''' er Norges idrettsforbund sin nettside
  
[[Idrett.no]]
+
=== [[Kommunikasjon og samhandling]] ===
  
[[Webdeler]]
+
*'''[[Microsoft Office]]''' er standard kontorstøtte programmer
  
[[Kommunikasjon og samhandling]]
+
*'''[[Microsoft Outlook]]''' er standard e-post
  
[[Microsoft Office]]
+
*'''[[Dokumenthåndtering]]''' eDOCS DM er idrettens dokumenthåndteringssystem
  
[[Microsoft Outlook]]
+
*'''[[Skriver og skannertjeneste]]''' gir kunder av NIF-IT mulighet til å benytte multifunksjonsmaskiner
  
[[Dokumenthåndtering]]
+
*'''[[Adobe Reader]]''' er et program for å lese pdf.dokumenter
  
[[Skriver og skannertjeneste]]
+
*'''[[E-post 14.0|E-post]]''' gir tilgang til e-post for kunder av NIF-IT
  
[[Adobe Reader]]
+
*'''[[IdrettsKontor]]'''
  
[[Idrettskontor]]
+
*'''[[Idrettens Gjestenettverk]]''' er et trådløst gjestenettverk for gjester ved Idrettens hus
  
[[ondsinnet program og angrep ]]
+
*'''[[Idrettens nettverk]]''' - NIF-IT tilbyr tilknytning til Idrettens Nettverk
  
[[Idrettsmail]]
+
=== [[Støtteapplikasjoner og tjenester]] ===
  
[[Idrettens Gjestenettverk]]
+
*'''[[Økonomisystemer]]''', både regnskap og lønn er tilgjengelig fra idrettskontor
  
[[Idrettens intranett]] sjekk
+
*'''[[Ondsinnet program og angrep]]''' - NIF-IT sørger for et sikkert IT miljø
  
[[Idrettens nettverk]] sjekk
+
*'''[[Brukeridentitet]]''' - brukeridentifikasjon for å få tilgang til NIF sine tjenester
  
[[Støtteapplikasjoner og tjenester]]
+
*'''[[Telefoni]]''' - NIF-IT leverer telefonitjenester
  
[[Økonomisystemer]]
+
*'''[[Bestilling av utstyr]]''' - NIF IT leverer data utstyr til ansatte i NIF
  
[[Brukeridentitet]]
+
*'''[[Konsulenttjenester]]''' -NIF-IT tilbyr konsulenttjenester
  
[[
+
=== [[Andre løsninger/systemer]] ===

Nåværende revisjon fra 17. feb. 2016 kl. 13:04

Katalogen gir en oversikt over og beskrivelse av samtlige tjenester som leveres av den sentrale IT-avdelingen og som er relevante for den vanlige IT-bruker i NIF. "IT-tjenester" brukes her som et samlebegrep for dataprogrammer, nettjenester, ulike typer IT-utstyr og støttetjenester. Hvis du er usikker på navnet på en tjeneste, så kan du forsøke å søke etter tjenesten, i feltet oppe til høyre, med det navnet du forbinder med tjenesten.

Hensikt med IT-tjenestekatalogen

Hensikten med IT-tjenestekatalogen er å skape en felles forståelse for hvilke tjenester NIF-IT leverer, samt ha et felles begrepsapparat i dialogen mellom IKT og forretning. Tjeneste-katalogen er delt inn i tjenestegrupper som er plassert inn i en overordnet forvaltnings-modellen, som vist på høyre side.

De brukerrettede tjenestene er de som brukerne i NIF har direkte tilgang til, avhengig av hvilken rolle de har i organisasjonen. På laget nedenunder ligger tjenestekomponentene, som er de standardiserte elementene som benyttes for å sette sammen brukertjenester. Produksjonsmidlene består av den tekniske infrastrukturen både hos NIF-IT og hos part-nere, med tilhørende leveranseprosesser.

IT-tjenestekatalogen er en kunderettet beskrivelse av de IT-tjenestene som NIF sin IT-avdeling leverer. Katalogen skal beskrive tjenestene og gi innsikt i hva tjenesten innehol-der, tjenestekvalitet og kontaktpunkt for å melde behov om bistand, eller ønske om å anskaffe og få etablert en ny tjeneste.

Forvaltningsmodellen

Kort oppsummert skal IT-tjenestekatalogen:

  • tydeliggjøre hvilke IT-tjenester som tilbys
  • tydeliggjøre ansvarsforhold
  • muliggjøre styring og samstemme forventinger
  • øke bevisstheten om hvem som er kunde (økt brukerfokus)
  • tydeliggjøre hvilke tjenester og tjenestekvaliteter som er avtalt
  • gjøre det mulig å forbedre og utvikle IT-tjenestene
  • muliggjøre fleksibilitet på tjenestenivå
  • melde behov om bistand
  • ansakffe og få etablert ny tjeneste


Brukertjenester

Fagapplikasjoner og prosesstøtte

  • Min idrett - medlemmenes egen side med personinformasjon, betaling og påmelding
  • KlubbAdmin er idrettens løsning for medlemsadministrasjon
  • NAIS er forgjengeren til SportsAdmin

Eksterne informasjonstjenester

Kommunikasjon og samhandling

  • E-post gir tilgang til e-post for kunder av NIF-IT

Støtteapplikasjoner og tjenester

  • Brukeridentitet - brukeridentifikasjon for å få tilgang til NIF sine tjenester
  • Telefoni - NIF-IT leverer telefonitjenester

Andre løsninger/systemer