Forskjell mellom versjoner av «Velkommen til NIF sin IT-tjenestekatalog»

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 26: Linje 26:
 
=== [[Fagapplikasjoner og prosesstøtte]] ===
 
=== [[Fagapplikasjoner og prosesstøtte]] ===
  
[[Fil:Nif-it.jpg|300px|thumb|rigth|]]
 
 
*[[SportsAdmin| '''SportsAdmin''']] Idrettens administrative system
 
*[[SportsAdmin| '''SportsAdmin''']] Idrettens administrative system
 
   
 
   

Revisjonen fra 17. okt. 2013 kl. 12:52

Katalogen gir en oversikt over og beskrivelse av samtlige tjenester som leveres av den sentrale IT-avdelingen og som er relevante for den vanlige IT-bruker i NIF. "IT-tjenester" brukes her som et samlebegrep for dataprogrammer, nettjenester, ulike typer IT-utstyr og støttetjenester. Hvis du er usikker på navnet på en tjeneste, så kan du forsøke å søke etter tjenesten, i feltet oppe til høyre, med det navnet du forbinder med tjenesten.

Hensikt med IT-tjenestekatalogen

Hensikten med IT-tjenestekatalogen er å skape en felles forståelse for hvilke tjenester NIF-IT leverer, samt ha et felles begrepsapparat i dialogen mellom IKT og forretning. Tjeneste-katalogen er delt inn i tjenestegrupper som er plassert inn i en overordnet forvaltnings-modellen, som vist på høyre side.

Forvaltningsmodellen

De brukerrettede tjenestene er de som brukerne i NIF har direkte tilgang til, avhengig av hvilken rolle de har i organisasjonen. På laget nedenunder ligger tjenestekomponentene, som er de standardiserte elementene som benyttes for å sette sammen brukertjenester. Produksjonsmidlene består av den tekniske infrastrukturen både hos NIF-IT og hos part-nere, med tilhørende leveranseprosesser.

IT-tjenestekatalogen er en kunderettet beskrivelse av de IT-tjenestene som NIF sin IT-avdeling leverer. Katalogen skal beskrive tjenestene og gi innsikt i hva tjenesten innehol-der, tjenestekvalitet og kontaktpunkt for å melde behov om bistand, eller ønske om å anskaffe og få etablert en ny tjeneste.

Kort oppsummert skal IT-tjenestekatalogen:

  • tydeliggjøre hvilke IT-tjenester som tilbys
  • tydeliggjøre ansvarsforhold
  • muliggjøre styring og samstemme forventinger
  • øke bevisstheten om hvem som er kunde (økt brukerfokus)
  • tydeliggjøre hvilke tjenester og tjenestekvaliteter som er avtalt
  • gjøre det mulig å forbedre og utvikle IT-tjenestene
  • muliggjøre fleksibilitet på tjenestenivå
  • melde behov om bistand
  • ansakffe og få etablert ny tjeneste


Brukerrettede tjenester

Fagapplikasjoner og prosesstøtte

  • Min idrett Medlemmenes egen side med personinformasjon, betaling og påmelding
  • KlubbAdmin Idrettens løsning for medlemsadministrasjon
  • NAIS NAIS er forgjengeren til SportsAdmin

Eksterne informasjonstjenester

Kommunikasjon og samhandling

Støtteapplikasjoner og tjenester

Andre løsninger/systemer