Utskriftsløsning HP

Fra itINFO
Revisjon per 6. feb. 2019 kl. 15:30 av Bjooph (diskusjon | bidrag)

(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til: navigasjon, søk

Her vil du finner oppdaterte veiledninger for bruk av utskriftsløsningen som NIF-IT tilbyr fra HP.

Innlogging på pullPrint

Du kan nå benytte RFID når du skal logge på våre pullPrint-printere. Om man ikke har RFID klistremerke eller adgangskort kan man fortsatt benytte tradisjonelt brukernavn/passord.

Hvordan registre RFID

1. Legg RFID-brikken på leseren. 2. Tast inn brukernavn og passord.

Merk: Det kan kun være knyttet opp en RFID-brikker per bruker

Ved tapt klistremerke eller kort, bes du kontakte support. e-post eller via telefon : 21 02 90 90

pullPrint

Bruk av pullPrint

Etter innlogging vil du bli møtt med applikasjonene du har tilgang til.

Applikasjonen som benyttes ved utskrift er pullPrint og her kan du enkelt hente ut dokumentene du har lagt i køen.


Innlogning.jpg Safecom1.jpg Safecom2.jpg

Sharescan

Bruk av Sharescan

Ved første gangs bruk og etter hvert passord bytte vil du bli spurt om passord.

Innlogning.jpg Safecom1.jpg ShareScan Unknown Username or bad password.png

I ShareScan applikasjonen får man frem snarveiene som er tilgjengelig for din bruker.

ShareScan1.jpg

E-post

  • Lar deg scanne et dokument for så å sende til hvem du måtte ønske pr. epost.

E-post til meg

  • Lar deg scanne et dokument for å så sende det direkte til innlogget bruker for rask behandling.

Idrettskontor

  • Lar deg scanne et dokument inn i SharePoint bibloteket.

Visma documentcenter.

  • Lar deg scanne inn fakturaer inn i Visma documentcenter.


Bytte av passord i Sharescan applikasjonen

Har du byttet passord på din bruker, må du også endre dette i Sharescan. Feilmeldingene på skjermen viser: "Authenication failed".

ShareScan Unknown Username or bad password.png

1. Skriv inn ditt nye passord i "password" feltet. Brukernavnet ditt vil stå i feltet "User Name".

2. Trykk login knappen.

Ditt nye passord er nå satt, og vil være operativt til du igjen bytter passord.

Utskriftsinstillinger

HP-skriverene har mange forskjellige utskrifts muligheter. Denne delen av veiledningen vil vise deg mange av mulighetene, selv om ikke alle skrivere nødvendigvis har alle funksjonene (booklet, stifting, hulling, A3).

Det lagt opp flere predefinerte printsnarveier. Svart/hvitt A4 er satt som standard, om man ønsker farger, A3 eller hefte kan man velge dette i menyen.

MERK: Hvis man velger en av printsnarveiene, vil printinstillinger i flere programmer endres. Eksempel "kollaert" i word ved utskrift i flere eksemplarer.

Printshortcuts11.JPG


Papirstørrelse

Under papir og kvalitet kan man endre arkstørrelse.

Bilde2222.png


Etterbehandling

Under fanen Etterbehandling kan man velge om man ønsker to-sidig utskrift, hefte. Anbefaling ved utskrift av hefte: Skriv ut på begge sider, høyrebinding.

Bilde3333.png Bilde4444.png Bilde5555.png

Stifting og hulling

Under fanen utskrift velger man stifting eller hulling.

Bilde6666.png

Gjesteprint

NIF-IT tilbyr fra Q2 2016 gjesteprint til sine kunder. For å benytte tjenesten må man benyttet et RFID-kort / klistremerket som er knyttet mot en gjestekonto. Kunden blir belastet pr. utskrift som deres gjest skriver ut.


Notis Ønsker du å bestille "Gjesteprint" kontakt vår supportavdeling per e-post eller via telefon : 21 02 90 90

Bruk av gjesteprint

1: Lagre dine dokumenter til en minnepenn (Merk: Kun PDF dokumenter) 2: Logg på skriver med RFID-kort / klistremerket utstedt fra NIF-IT. 3: Naviger til "Hent jobb fra USB" i menyen på skriveren.

IMG 3031.JPG IMG 3032.JPG

4: Marker ønsket dokument og trykk på grønt ikon "Hent jobb fra USB"

IMG 3033.JPGIMG 3034.JPG

5: Din utskrift skal starte.

Hvordan melde feil

Notis Feilmeld til NIF-IT e-post eller via telefon : 21 02 90 90
  • Feilmeld printeren via epost eller telefon til NIF-IT og oppgi følgende:
    • Model: M880 eller x585 (stor eller liten skriver)
    • Serienummer (dette finner du på baksiden av maskinen, markert med S/N, Serienummer eller SN Illustrasjon)
    • Feilmeldinger som kommer opp på skjermen, evt. andre merkbare feil.
    • Kontaktperson
      • Navn: "Ola Nordmann"
      • Telefonnummer: "12 34 56 78"
      • Epostadresse: "Ola.Nordmann@Idrettsforbundet.no"
    • Lokasjonens adresse
      • Norges Testforbund
      • Testgate 404
      • 0840 Oslo


Printer utenfor pullPrint-løsningen

De fleste HP printerne som bruker HP Universal Print Driver er støttet i nettverket. Hvis du har spørsmål kan du ta kontakt på e-post support@idrettsforbundet.no.