Ondsinnet program og angrep

Fra itINFO
Revisjon per 15. okt. 2013 kl. 08:44 av Sivstr (diskusjon | bidrag) (Ny side: ===Beskrivelse av tjenesten=== Norges Idrettsforbund sørger for at NIF sitt IT miljø er sikkert til enhver tid. ===Hva er inkludert?=== * Tester, godkjenner, oppdaterer og vedlikeho...)

(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til: navigasjon, søk

Beskrivelse av tjenesten

Norges Idrettsforbund sørger for at NIF sitt IT miljø er sikkert til enhver tid.

Hva er inkludert?

  • Tester, godkjenner, oppdaterer og vedlikeholder arbeidsstasjoner
  • Sikkerhetsløsninger som beskytter mot ondsinnet programvare og angrep
  • Overvåking av applikasjoner, databaser, trafikkflyt og logger
  • Opprettholder god tilgjengelighet ved bruk av geografisk spredte serverrom
  • Sentralt lagret brukergeneret data sikkerhetskopieres daglig og langtidsarkiveres på fjernlager

Hva kan du forvente?

Tjenestetilgjengelighet:

  • 99 % oppetid innenfor primærtiden, eksklusiv planlagt vedlikehold
  • Primærtid for tjenestetilgjengelighet er 0700 til 2200 på hverdager
  • Primærtid for tjenestetilgjengelighet er 0900 – 1800 på helg og helligdager

Med primærtid menes det tidsvinduet hvor tjenester garanteres tilgjengelig.

Support:

  • Åpningstid for Support er 0800-1530 på hverdager
  • Åpningstid for Support er 0800-1900 på Mandag - Torsdag, Fredag til 15.30 for klubber
  • Regulær arbeidstid er 0800-1530

Responstid feilhåndtering:

Med feilhåndtering menes de aktiviteter som kreves for å opprettholde tjenestenes funksjonelle nivå samt å holde tjenestene tilgjengelig for brukerne. NIF-IT opererer med 4 feilklasser, som har tydelige krav til responstid for både svar og løsning:

  • Kritisk feil - Så raskt som overhode mulig
  • Alvorlig feil - Så raskt som overhode mulig
  • Moderat feil - 4 timer og løsning innen 3 dager
  • Mindre feil - I løpet av neste arbeidsdag og løsning etter avtale

Hva koster dette?

Forutsetter undertegnet rammeavtale og idrettens basiskontorpakke.

Hvordan kan du bidra til å få en best mulig ytelse?

  • Bruk e-post og internett med fornuft
  • Ikke åpne vedlegg i e-post fra ukjente avsendere
  • Slett all tvilsom e-post, også fra personer du kjenner. Dette gjelder særlig der tittelen er uforståelig eller der vedlegget ser merkelig ut. Vær skeptisk til vedlegg som er kryptert, dersom du ikke har avtalt dette på forhånd med avsenderen
  • Husk at Microsoft (eller andre leverandører) aldri sender ut sikkerhetsoppdateringer på e-post. Dette oppdateres sentralt av NIF IT
  • Skru av forhåndsvisning av e-post
  • Bruk ikke ha automatisk åpning av vedlegg
  • Selv om vedleggsikonet ser greit ut, må du alltid sjekke det for virus
  • Skru av html-visning av e-post
  • Skru av støtte for script og cookies, da unngår du at ondartet kode kan kjøres i bakgrunnen
  • Fildelingsprogrammer (som for eksempel Kazaa) hører ikke hjemme i offentlige eller private virksomheter. Hvis du bruker fildelingsprogrammer privat, må filer du laster ned fra disse alltid sjekkes for virus.

Bestilling av tjenesten

Notis Ved spørsmål kontakt vår supporavdeling per e-post eller via telefon: 03615