Feilsøking av multifaktor autentisering

Fra itINFO
Revisjon per 5. okt. 2018 kl. 13:24 av Per-Erik Broz (diskusjon | bidrag)

(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til: navigasjon, søk

Godkjenning med flere faktorer

Dette er et sikkerhetstiltak vi har på noen brukere. Dette sikrer e-postkonto og Microsoft lisensene ytterligere. Dette gjøres ved å be om bekreftelse i tillegg til brukernavn og passord. Det kan være kode til telefon, kode generert i app eller å klikke bekreftende på melding på annen enhet

Bruk

Bruk e-postadressen din, passordet ditt og dine ekstra påloggingsfaktorer på følgende løsninger:

  • iOS Mail på iOS 11+
  • Outlook på iOS
  • Outlook på Android
  • Outlook 2016 på Windows 10
  • Office 2016 på Windows 10
  • Public 360
  • OneDrive for Business
  • Office 365 Portalen
  • Power BI
  • Visio
  • Yammer

App passord

Ikke alle applikasjoner støtter flerfaktor autentisering, selv om de skal nå tjenester beskyttet med tjenesten. Disse applikasjonene kan logge på med et applikasjonspassord. Det er et sikrere passord, som man bruker kun i den appen. Tanken er at om man mister en enhet, så logger man på og sletter passordene som er benyttet på den enheten. Ikke lagre disse passordene, bare generer nye etterhvert som man trenger de. App passord opprettes på aka.ms/AppCode


Notis App passord byttes ikke når man bytter passord på PCen eller i domenet.

Applikasjoner som må ha app passord:

  • iOS Mail < iOS 11
  • Mail på macOs / OSX (føres inn under Internett Kontoer under Systemvalg)
  • De fleste mail programmer på Android
  • Outlook 2013 på Windows 8.1
  • Facility App ("kantineapp")

App passord kan til enhver tid generes via kontosidene på webmail eller Office 365 portalsiden. Snarvei er aka.ms/AppCode


Notis Velg lagre passord når du skriver inn app passord i programmer på PC. Spesielt for Outlook, som trenger flere pålogginger.

Feilsøking

E-post oppsett på mobil

I noen tilfeller klarer ikke det eksisterende e-post oppsettet på din mobil og benytte seg av den nye autentiseringsmetoden. Det kan i de fleste tilfeller løses med å sette opp e-post synkronisering på ny.

Oppsett av Outlook applikasjonen på Android enheter.

Oppsett av iOS Mail applikasjon på Apple enhter.

Office 2013 / Outlook 2013 påloggingsfeil

  1. Høyreklikk start knappen og velg kjør
  2. Lim inn følgende bane: \\idrettsforbundet.no\netlogon\EnableADAL.reg
  3. Svar ja til å legge til oppføringene i registerfilen.

Outlook feilsøking

Dersom man får mange spørsmål om passord i Outlook på PC, kan man nullstille og starte på ny ved å gjøre:

  1. Lukk alle Office programmer, også Outlook og Skype for Business. Avslutt disse helt.
  2. Åpne legitimasjonsbehandling, og fjern alle lagrede Office passord. De heter MicrosoftOffice16, MicrosoftOffice15.
    Legitimasjonsbehandling.png
  3. Logg av.
  4. Logg på.
  5. Generer et app passord til Outlook på aka.ms/AppCode. Kall den gjerne "outlook - jobb pc"
  6. Start Outlook. Når du får spørsmål om passord, dobbeltsjekk at boksen spør etter passord til Microsoft Outlook og lim inn/tast inn app passord. Velg "Husk passordet".
  7. Start Skype for Business. Når du får spørsmål om passord, dobbeltsjekk at boksen spør etter passord til Microsoft Skype for Business. Bruk domenepassord her (PC).