Spamfilter

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk

Bakgrunn

Vi får ofte forskjellige spørsmål omhandlende spam og søppelpost. Det er mye av det, og man blir aldri helt kvitt det. Man har kanskje en e-post konto hos Google, Yahoo eller Microsoft, der man ikke opplever å få den samme typen eller mengden spam som man får til sine adresser hos idretten. Dette har litt med hvilke systemer man bruker, og litt med hvilke dimensjoner man opererer med. Vi kan ikke sammenlignes med Google, Yahoo eller Microsoft i størrelse, og siden de er såpass mye større, har de også mulighet til å bruke betydelig mer ressurser til å bekjempe spam.

Noe av grunnen til at det genereres mer spam til idretten, er at veldig mange av idrettens brukere har sin kontaktinformasjon vist offentlig igjennom forbundets eller andre websider relatert til arbeidet vi gjør. En populær måte å sende ut spam er ved å automatisk søke igjennom tilfeldige sider på internett, for å så sende til de adressene, eller å late som om de sender fra de forskjellige adressene de får tak i.

Det høres kanskje rart ut at noen andre kan sende fra din adresse. Teknisk sett er det ikke det som blir gjort, men siden e-post systemet ble laget med utgangspunkt i det vanlige postsystemet vi har i dag, er det dessverre mulig for hvem som helst å skrive det de måtte ønske som avsenderadresse på sin pakke/e-post. Når postkontoret mottar en pakke bryr de seg ikke om avsenderadressen før noe er feil og må sendes tilbake, slik fungerer det også med e-post.

En annen populær måte er å benytte seg av åpne eller feilkonfigurerte tjenere, og når det blir plukket opp at disse e-posttjenerne blir brukt, blir adressen til disse lagt til i en eller flere sanntids svartelister. Vi forholder oss til disse svartelistene, og stopper fortløpende e-posttjenere i disse listene fra å koble seg til oss. Om man opplever at man ikke mottar e-post fra en avsender man normalt sett ville mottatt fra, kan det være dette som har skjedd, og i så fall skal avsender motta ett automatisk svar som sier noe om hvilken liste deres e-post tjener er registrert i.

I 2011 ble det stoppet 28 942 057 forsøk på å sende oss spam, og det ble det levert 12 715 217 legitime meldinger til idrettens brukere. Ut ifra dette, og at det finnes svært få ting som er perfekt, må det påberegnes at det blir noen feil i ny og ne.

Det du selv kan gjøre for å bekjempe spam er:

Feilsøking

Hvis du får beskjed fra andre om at de ikke kan sende mail til deg

Dersom noen prøver å sende mail til deg og de får en feilmelding lignende denne:

 ---------
 The original message was received at Tue, 19 Mar 2013 18:36:07 +0100 (MET) from domain.no [213.239.116.46]
 
 ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <epostadresse@domeneadresse.no>
 (reason: 554 5.7.1 TPBS: You are not allowed to connect.)
 
 ----- Transcript of session follows ----- ... while talking to mailsweeper02.idrettsforbundet.no.:
 <<< 554 5.7.1 TPBS: You are not allowed to connect.
 ... while talking to mailsweeper01.idrettsforbundet.no.:
 <<< 554 5.7.1 TPBS: You are not allowed to connect.
 554 5.0.0 Service unavailable
 ---------

Er det sannsynligvis fordi mailserveren/ip til avsender er svartelistet på såkalte "ryktelister"/anti-spam lister på internett.

Det kan du verifisere ved å gå en av følgende alternativer:

Og lime inn ip fra feilmeldingen, i dette tilfellet 213.239.116.46

Dersom ip er blokkert på noen av listene vil de bli markert med rødt (se bilde/linke)

Blocked.JPG

Det er IKKE NIF som har laget eller har kontroll på disse listene, og det er ikke noe vi får gjort for å fjerne avsender fra dem. De aller fleste av disse listene vil derimot automatisk fjerne avsenders IP adresse når det ikke har blitt mottat spam etter en liten periode.

Det kan være hensiktsmessig å tipse avsender om at de har havnet på en slik liste, så de kan ta det videre med sin egen IT-avdeling.

En annen årsak til at man havner på slike lister, kan være at man forsøker å sende epost fra dynamiske IP adresser bak en ISP (Internett leverandør). I dette tilfelle har ISP en SMTP relay server som må benyttes for at epost skal slippe igjennom spam filteret.

Her er en liste over de vi er kjent med som har tilgjengelige SMTP servere for sine kunder:

  • Altibox: smtp.altibox.no
  • Frisurf: smtp.frisurf.no
  • Get: smtp.getmail.no
  • Telenor: smtp.online.no
  • Telenor Bedrift: smtp.nordicpim.com
  • Telenor Bedrift Alternativ: virusvask.telenor.net
  • Tele2: smtp.c2i.net
  • NextGenTel: smtp.broadpark.no
  • Ventelo: smtp.bluecom.no

Mulige feilmeldinger og forklaringer (SMTP response codes):

554 5.7.1 TPBS: You are not allowed to connect.

TBPS: Third Party Bad Sender, IP adressen befinner seg på en RBL liste.

554 5.7.1 LBSI: You are not allowed to connect.

LBSI: Local Bad Sender IP, IP adressen har sendt vårt spamfilter såpass mye spam at den har blitt blokkert. (Ved slike tilfeller kan dette løses ved forespørsel til support)

554 5.7.1 No PTR: Delivery not authorized

No PTR: Dette er i de aller fleste tilfeller en mangel hos avsender sin DNS eller e-post server administrator. En epost server uten en DNS PTR oppføring har en stor sjans for å bli blokkert. Det er ikke et krav å ha en gyldig PTR oppføring, men du vil sannsynligvis ikke kunne sende epost til enkelte mottakere hvis du ikke har det. For mer detaljert informasjon angående dette: http://www.mxpolice.com/email-security/importance-of-ptr-records-for-reliable-mail-delivery/

 554 5.7.1 DHA: try again later.

DHA: Avsender IP adresse har forsøkt å sende epost til for mange mottaker epost adresser som ikke finnes og gjenkjent dette som et angrep. Løsning: Fjern alle ikke-eksisterende mottakere fra eposten og forsøk igjen senere.

 554 5.7.1 EVA: try again later.

EVA: Avsender IP adresse har sendt vårt spamfilter såpass mange eposter som inneholder virus at IP adressen har blitt midlertidlig blokkert. Løsning: Fjern virus fra avsender og forsøk igjen senere.

Hva bør avsenders epost administrator gjøre for å forhindre å bli blokkert?


Notis Ved spørsmål kontakt vår supportavdeling per e-post eller via telefon : 21 02 90 90