Utskriftsløsning HP

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk

Her vil du finne veiledninger for bruk av utskriftsløsningen NIF IT tilbyr fra HP.


Autentisering - Klistremerke / Kort.

Du kan nå benytte RFID kort eller brukernavn og passord. (i mange tilfeller kan adgangskort benyttes)


Hvordan registrere sitt klistremerke/ kort

  • 1: Legg ditt kort på leseren. (Klistremerke eller annet kort med RFID)
  • 2: Vent på tilbakemelding, skjermen skal da vise "Fyll inn alle felter og trykk OK"
  • 3: Fyll inn brukernavn og passord.
  • 4: Ditt kort er nå registrert og kan benyttes for å hente utskrift.

Merk: Det knyttes kun ett kort mot hver bruker, registrer man et kort nr.to vil dette kortet kun gjelde som et nødkort (24.timer varighet).

Tapt klistremerke / kort

Ved tapt klistremerke eller kort, bes du kontakte support. e-post eller via telefon : 21 02 90 90


Hvordan skrive ut

I denne delen vil vi ta for oss hvordan man benytter applikasjonen PullPrint (sikker utskift) og ShareScan (skann applikasjon).


Pullprint

Etter innlogging vil bli møtt av denne skjermen som viser tilgjengelige applikasjoner.

Innlogning.jpg Safecom1.jpg Safecom2.jpg

Vi tar først for oss PullPrint (dette er applikasjonen som benyttes for å hente utskrifter) Man kan velge å skrive ut enkelt dokumenter, samtlige dokumenter, slette eller hente mer informasjon om det/de aktuelle dokumentene.

ShareScan

Ved første gangs bruk må man autentisere seg med brukernavn og passord, for så å trykke Login. (ditt brukernavn og passord blir da knyttet mot innlogget bruker) dvs at du ikke trenger å skrive inn passord på nytt, før dette blir byttet.

ShareScan1.jpg

I ShareScan applikasjonen får man frem snarveiene som er tilgjengelig for din bruker.

E-post

  • Lar deg scanne et dokument for så å sende til hvem du måtte ønske pr. epost.

E-post til meg

  • Lar deg scanne et dokument for å så sende det direkte til innlogget bruker for rask behandling.

Idrettskontor – Idrettsforbund (her kommer ditt firma)

  • Lar deg scanne et dokument inn i SharePoint bibloteket.

Visma documentcenter.

  • Lar deg scanne inn fakturaer inn i Visma documentcenter.

Bytte av passord i Sharescan applikasjonen

Har du byttet passord på din bruker, må du også endre dette i Sharescan. Feilmeldingene på skjermen viser: "Authenication failed".

Nuance login.png

  • 1: Skriv inn ditt nye passord i "password" feltet. Brukernavnet ditt vil stå i feltet "User Name".
  • 2: Trykk login knappen.
  • 3: Ditt nye passord er nå satt, og vil være operativt til du igjen bytter passord.

Utskriftsinstillinger

HP-skriverene har mange forskjellige utskrifts muligheter. Denne delen av veiledningen vil vise deg mange av mulighetene, selv om ikke alle skrivere nødvendigvis har alle funksjonene (booklet, stifting, hulling, A3).

Det lagt opp flere predefinerte printsnarveier. Svart/hvitt A4 er satt som standard, om man ønsker farger, A3 eller hefte kan man velge dette i menyen.

MERK: Hvis man velger en av printsnarveiene, vil printinstillinger i flere programmer endres. Eksempel "kollaert" i word ved utskrift i flere eksemplarer.

Printshortcuts11.JPG


Papirstørrelse

Under papir og kvalitet kan man endre arkstørrelse.

Bilde2222.png


Etterbehandling

Under fanen Etterbehandling kan man velge om man ønsker to-sidig utskrift, hefte. Anbefaling ved utskrift av hefte: Skriv ut på begge sider, høyrebinding.

Bilde3333.png Bilde4444.png Bilde5555.png

Stifting og hulling

Under fanen utskrift velger man stifting eller hulling.

Bilde6666.png

Gjesteprint

NIF-IT tilbyr fra Q2 2016 gjesteprint til sine kunder. For å benytte tjenesten må man benyttet et RFID-kort / klistremerket som er knyttet mot en gjestekonto. Kunden blir belastet pr. utskrift som deres gjest skriver ut.


Notis Ønsker du å bestille "Gjesteprint" kontakt vår supportavdeling per e-post eller via telefon : 21 02 90 90
Notis Hvis du har problemer med utskrift fra Mac Os High Sierra, så er dette en midlertidig workaround

Bruk av gjesteprint

  • 1: Lagre dine dokumenter til en minnepenn (Merk: Kun PDF dokumenter)
  • 2: Logg på skriver med RFID-kort / klistremerket utstedt fra NIF-IT.

IMG 3031.JPG IMG 3032.JPG

  • 3: Naviger til "Hent jobb fra USB" i menyen på skriveren.
  • 4: Marker ønsket dokument og trykk på grønt ikon "Hent jobb fra USB"

IMG 3033.JPGIMG 3034.JPG

*5: Din utskrift skal starte.

Hvordan melde feil

Våre skrivere har en service avtale med en responstid «NBD» (Next Business Day) hos vår servicepartner.


Notis Feilmeld til NIF-IT e-post eller via telefon : 21 02 90 90


Meld feil til NIF-IT

1:Noter serienummer, modellnummer + evt. feilmelding

  • Serienummeret vil du i de fleste tilfeller finne på baksiden av enheten.

2:Kontakt NIF-IT

  • Feilmeld printeren via epost eller telefon til NIF-IT og oppgi følgende:
    • Model: M880 eller x585 (stor eller liten skriver)
    • Serienummer (dette finner du på baksiden av maskinen, markert med S/N, Serienummer eller SN Illustrasjon)
    • Feilmeldinger som kommer opp på skjermen, evt. andre merkbare feil.
    • Kontaktperson
      • Navn: "Ola Nordmann"
      • Telefonnummer: "12 34 56 78"
      • Epostadresse: "Ola.Nordmann@Idrettsforbundet.no"
    • Lokasjonens adresse
      • Norges Testforbund
      • Testgate 404
      • 0840 Oslo

Godkjente printere i vårt nettverk

De fleste HP printerne som bruker HP Universal Print Driver er støttet i nettverket. Hvis du har spørsmål kan du ta kontakt på e-post support@idrettsforbundet.no.