Mobil

Fra itINFO
Hopp til: navigasjon, søk

Her vil du finne en side som samler nødvendig informasjon for hjelp ved bruk, oppsett av telefoner mot idrettens systemer.

Mobilvettregler

Generelt

Det er ingen enkel sak å definere almengyldige og presise regler for bruk av mobiltelefon. Hva som er god mobilskikk - eller høflig og uhøflig mobilbruk, er forskjellig fra gruppe til gruppe (unge vs. gamle, erfarne vs. uerfarne brukere etc.). Irriterer du deg over andres bruk av mobiltelefon i ulike formelle/uformelle situasjoner, så kan dette være gjensidig.

Som noen generelle veiledninger for idretten kan vi henvise til noen punkter hver og en bruker bør reflektere over;

  • Tenk over hva du bruker mobiltelefonen til, og hvor du bruker den.
  • Fri mobiltelefon innebærer et tillitsforhold mellom en ansatt og arbeidsgiver, og er ment til bruk for den ansatte selv
  • Pass godt på mobiltelefonen! Ikke la uvedkommende få tilgang til den (bruk pin-kode eller andre sikkerhetsmekanismer).
  • Slå av blåtannfunksjonen i mobiltelefonen når denne funksjonen ikke er i bruk.
  • Det forventes at man følger kostnadene ved sin mobilbruk for å sikre at dette holdes på et normalt nivå. Mobilbruk og –kostnader kan følges på mobiloperatørens hjemmesider.

Last ned Telenor Faktura applikasjonen til din mobiltelefon og følg med selv - finnes for Android, iOS og Windows operativsystemer. (Mangler du passord? 
Send sms med PASSORD til 1999 for nytt passord.)

Avtale med Telenor

NIF har på vegne av norsk idrett tegnet en avtale med Telenor, og har sentralt valgt et standard abonnement Bedrift Total som omfatter 3000 ringeminutter, 3000 SMS og med datapakken 1 GB Surf pr. måned. Til hvert abonnement kan det knyttes 4 SIM-kort (f.eks. telefon, tvillingkort, datakort til PC og et til Nettbrett). Månedlig datatrafikk omfatter alle inntil 4 kort. Følger du med på Faktura applikasjonen og ser at du nærmere deg/er i ferd med å overstige månedlig forbruk - kontakt Support for å endre abonnementet.

Bruk av mobiltelefoni i utlandet

Når det gjelder telefonsamtaler i utlandet har det over en periode vært fallende priser, og for en del land er prisene tilnærmet lik det du betaler i Norge. Sjekk hos Telenor ift. det landet/de landene du skal besøke og se om det evt. er fonuftig å forhåndskjøpe/etablere tilleggstjeneste enten permanent for personer som har mye reising, eller i forkant av en periode du vet du skal oppholde deg i utlandet.

Du som bruker aktivt bidra til å redusere/holde kostnaden nede ved utenlandsbesøk gjennom å følge følgende enkle regler;

  • lange samtaler koster - både mottak og egen opprigning
  • skru av roaming på telefonen
  • koble deg opp WIFI/trådløse soner - disse er enten gratis på hoteller, eller du kan kjøpe dags/ukes abonnementer. Sjekk her for hvordan du praktisk kan gjøre dette Telenor
  • får du ikke WIFI tilgang - synkroniser e-post m.v. manuelt et par ganger om dagen

Se prisliste for samtaler : Prisliste for samtaler Telenor

Se priser for databruk : Prisliste databruk Telenor

Veilledning for å skru av Roaming.

Telenor tjenester

Klikk på lenkene under for å komme til undersider hos Telenor.

Dekningskart WAP og MMS oppsett Prisliste for samtaler Telenor Tilleggstjenester

Oppsett av e-post på din mobil

Android os1600.png3780poster.jpg.pngWinPhone Blu286 D rgb.png


Notis Da oppsettet ikke ser likt ut på alle enheter, anbefales følgende artikkel fra Microsoft


Klikk på logoene om du enten har en iOS enhet(Apple) eller Android for å finne din korrekte veiledning.

Android

iPhone

Windows Phone

iPhone

Det anbefales alltid å ha siste versjon av iOS. Oppdateringer er tilgjengelig via Telefonen eller via iTunes.

Låsekode:

  • Opprett en låsekode i tillegg til din pinkode.

Sikkerhetskopi

  • Gjennom iCloud og iTunes kan du ta sikkerhetskopier av din iPhone,iPad eller iPod touch.

Utklipp fra apple.com

  • Sikkerhetskopiert informasjon inkluderer kjøpt musikk, TV-programmer, programmer og bøker*, bilder og video på kamerarullen, enhetsinnstillinger (for eksempel Telefonfavoritter, Bakgrunn og Mail, kontakter, kalender-kontoer), programdata, Hjems-kjermbilde og programorganisering, meldinger (iMessage, SMS og MMS), ringetoner og mer. Mediefiler som er synkronisert fra datamaskinen blir ikke sikkerhetskopiert, men kan gjenopprettes ved å synkronisere med iTunes.Sikkerhetskopiering av kjøpt musikk er ikke tilgjengelig i alle land. Sikkerhetskopiering av kjøpte TV-programmer gjøres bare i USA. Det er mulig at tidligere kjøp ikke er tilgjengelig hvis de ikke lenger finnes på iTunes Store, App Store eller iBookstore.

Lenke til apple.com

Android

Samsung:

  • Sikkerhetskopi:

Under fanen sikkerhetskopier og tilbakestilling: Du kan velge hvor du ønsker at sikkerhetskopiene skal bli sendt, mot Google sine server.

Under fanen «Sikkerhet» har du flere valg med tanke på sikkerhet.

  • Finn min enhet
  • Fjernkontroll
  • Varsle om sim-endring
  • Finn min mobil-webside

Menyvalget «Skjermlås» Her kan du velge hvordan type skjermlås du ønsker: Kode, mønster, pin, passord,bevegelse mm.


Notis Ved spørsmål kontakt vår supporavdeling per e-post eller via telefon : 21 02 90 90